Gentle Knife - Gentle Knife (05/2015) |
Euh.. oui, il y a de la flûte et du mellotron. Non mais attendez, ne partez pas !.. enfin, pas tout de suite, laissez-moi vous expliquer !
Bon, c'est clair: si on est allergique à ce "bon vieux" prog originel, du début des années 70, même remis au goût du jour, on peut passer son chemin. Les amateurs de prog à tendance metal ne trouveront pas ici les ambiances lourdes et les riffs puissants qui vont avec. Si vous êtes dans ce cas, vous avez l'autorisation de quitter cette chronique.
A l'inverse, si vous avez baigné dans King Crimson, Van der Graaf ou Genesis, vous aurez avec Gentle Knife de fortes réminiscences de ces illustres prédécesseurs. Une fois de plus, entendons-nous bien: réminiscences et inspirations ne veulent pas dire copier-coller ou plagiat ! Il y a effectivement ceux qui s'inspirent, digèrent... et refont pareil. Et puis il y a ceux qui s'imprègnent et proposent leur propre interprétation, leur propre alchimie musicale. Evidemment, il est facile de deviner dans quel camp se situe Gentle Knife.
Retrouvées les couleurs jazzy, notamment grâce au saxo de Thomas Eriksen. Retrouvées la belle langueur d'un Starless (première partie) sur Beneath the Warning Moon, ou l'énergie débridée de VdG sur certains passages de Our Quiet Footsteps. La voix de Melina, quant à elle, nous fait immédiatement penser à Kate Bush, ce qui n'est pas pour nous déplaire, loin de là.
Après les 2 premiers morceaux de plus de 10 minutes, typiques du genre (alternance de rythmes, de parties chantées et instrumentales), 2 morceaux plus "classiques" dans leur constructions (dont le très beau Remnants of Pride) font la jonction avec la deuxième partie de l'album, plus planante et aérienne et où le chant disparaît (mise à part The Gentle Knife, chanté et plus dynamique). L'album se termine sur un Coda-Impetus à forte consonance fusion/jazz-rock qui devrait ravir les amateurs du genre (avec un final guitare/saxo ravageur).
Le pari était risqué, mais le pari est réussi. Oui, il est possible de faire du neuf avec du vieux, de l'actuel avec de l'ancien, sans que ce soit pour autant ennuyeux, rébarbatif, moisi ou dépassé. Bien au contraire c'est inventif, vivant, calme et serein. Mais c'est surtout construit et maîtrisé.
On ne terminera pas cette chronique sans souligner la performance d'aligner en une seule fois "Gentle Knife" en tant que Nom de goupe-Titre d'album-Titre de chanson !
album en écoute et en vente sur soundcloud: soundcloud.com/gentleknife
Spéciale Dédicace !
When Eivind contacted me, kindly asking for a review, I gave him the same usual answer: I will write a review only if I like the album. I also pointed out that, in this case, it will be a review written in french. He answered me: "We would love a review in french !". I really appreciated this high regard, this respect for "other", when every day this crazy world is showing us the opposite.
So Eivind, this is my special dedication for you and Gentle Knife: my first, and maybe last, review in (my poor) english !!!
Here is a band, Gentle Knife, which could increase its visibility, at least in the (not so small) world of progressive rock. And not only because it is untypical. It is gutsy, too. Counting 10 members (!), this Norwegian band based in Oslo delivers here its first album, a near-one hour concept-album, about an ill-fated wanderer lost in the depths of a haunted forest. Okay, okay, I can see you, some guys here around, with crooked smile: "What's thaaaaaat, a concept-album about fairies and eeeeeeelves, yeeees, I bet there is some mellotron and flutes, isn't iiiiit ?".
Hummmm... yes, you're right, there is mellotron and flutes. But wait, wait, please don't go !.. at least not immediately. Let me explain, first !
Ok, this is clear: if you can't stand this "good old" original progressive from the early 70s, even brought up to date, you can go your way. Those who can only listen prog metal will not find here the heavy atmosphere and rough guitars riffs attached to this music. So, if you're in this case, you are kindly allowed to stop reading this review at that point.
At the opposite, if you spent a lot of time listening to King Crimson, Van der Graaf or Genesis, you will find with Gentle Knife strong reminiscences of these famous pioneers. Once again, be clear: reminiscence and inspiration doesn't mean copy-paste nor plagiarism ! Of course there are those who assimilate and are inspired by... and redo the same. And there are some others, filled rather than inspired, and able to offer their own interpretation, their own musical alchemy. Obviously, it's easy to find on which side is located Gentle Knife.
Recovered these jazzy colors, thanks to the sax of Thomas Eriksen. Recovered the beautiful languor of (first part of) Starless, on Beneath the Warning Moon, or the wild energy of VdG on some parts of Our Quiet Footsteps. Add to that the voice of Melina, remembering us Kate Bush, which is not a so bad. It's even more a very good point.
After the first 2 songs, each of them reaching the 10 minutes, specific to the progressive item (changes of rythms, mix of vocals and instrumental parts), 2 titles more "traditional" in their structures (including the beautiful Remnants of Pride) make the junction with the second part of the album, more "mind-blowing" and aerial, and where the vocals are leaving the scene (except on The Gentle Knife, sung and dynamic). The last title, Coda-Impetus, is highly-oriented to jazz-rock, and should satisfy fans of this genre (especially with a ravishing guitar/sax final).
The bet was risky, but the bet is successful. Yes, it's possible today to make something new being inspired by old stuff, without being boring, laborious, dusty or out of date. At the opposite, this music is creative, alive, quiet and serene. Above all, it's well done, elaborated and controled.
This review will not end without highlighting the performance of aligning at the same time "Gentle Knife" as Band-Name / Album Title / Song Title !
J-Yves
4/5: *****
Gentle Knife:
1. Eventide (10:07)
2. Our Quiet Footsteps (12:35)
3. Remnants of Pride (7:57)
4. Tear Away the Cords That Bind (4:54)
5. Beneath the Warning Moon (4:34)
6. The Gentle Knife (5:18)
7. Epilogue - Locus Amoenus (8:03)
8. Coda - Impetus (5:14)
Band Members : http://www.gentleknife.com/
Astraea Antal: flûte
Pål Bjørseth: clavier, trompette
Odd Grønvold: basse
Thomas Hylland Eriksen: saxophone
Håkon Kavln: chant, guitares
Eivind Lorentzen: guitares, claviers
Melina Oz: chant
Ove Christian Owe: guitares
Ole Martin Svendsen: batterie
Brian M. Talgo: chant
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